Dilemmaspørgsmål: Afslutning

COLOURBOX2915873.jpg

I har arbejdet med forskellige dilemmaer om globaliseringen af arbejdsmarkedet ud fra en opdigtet case om flyselskabet Lightair. Casen er inspireret af en sag fra den virkelige verden.

Det irske flyselskab Ryanair ønsker i foråret 2015 at etablere en base i Københavns Lufthavn. En base er det sted, hvor selskabets piloter og kabinepersonale starter og slutter deres tjeneste. Med en base i København vil Ryanair sende fly på vingerne tidligt om morgenen, så passagerne kan nå andre forbindelser i de store lufthavne i London, Frankfurt og Paris. Det vil styrke København som et knudepunkt i den internationale flytrafik.

Indtil da har København været en destination for Ryanair. En destination vil sige, at man flyver til lufthavnen og efter et kort ophold vender tilbage til basen, fx Dublin i Irland.

Alle besætningsmedlemmer skal være knyttet til en base ifølge EU. De betaler skat i det land, som basen befinder sig i. Dansk ret gælder for dem, der er placeret på en base i Danmark. Andre flyselskaber har oprettet baser i København. De har tegnet dansk overenskomst.

Ryanair vil ikke tegne dansk overenskomst. Selskabet påstår, at besætningen arbejder på et irsk fly, og at de dermed er omfattet af irsk lovgivning. I Ryanair får besætningen først løn, når flyet letter. Ryanair har siden 2012 haft base i Billund. Ansættelse, løn og arbejdsforhold i Ryanair er meget ringere end den danske overenskomst. Flyselskabet sælger derfor billige billetter, og passagertallet stiger voldsomt.  

I Danmark er piloter og kabinepersonale medlem af FBU, Flybranchens Personaleunion. FBU er medlem af Serviceforbundet, der er en del af LO, Landsorganisationen af fagforbund. LO vælger at gå ind i sagen og kræver, at Ryanair skal tegne dansk overenskomst.

I kan læse baggrundsinformation til de forskellige dilemmaer for at forstå problematikken omkring konflikten i Ryanair.